Egy blog, ami az élet szeretetéről és tiszteletéről szól

új életvitel blog

új életvitel blog

Fejlesztő játékok – játékos fejlődés

2014. december 16. - ujeletvitelblog

kids5_1.jpg

Először is tisztázzunk néhány alapfogalmat

Mi is az a fejlődés

A fejlődést az öröklött adottságok és a környezeti hatások egymással kölcsönhatásban határozzák meg. A biztonságot nyújtó, derűs, kellően ingergazdag, tevékenységre késztető környezet hozzájárul az öröklött adottságok kibontakozásához. Az érzés és a gyakorlás eredményeképpen a tevékenyég egyre magasabb szintű lesz. Pl.: a gyermek mozgása összerendezettebb, ceruzával rajzol stb. Ha a kisgyermek szabadon választhat tevékenységet, akkor általában olyat választ, ami újonnan kialakuló képessége gyakorlását, fejlődését teszi lehetővé, így saját „belső programja” szerint halad előre. Ha valamely területen több próbálkozásra van lehetősége, ott a fejlődés megelőzheti más területen nyújtott teljesítményét.
Mi is az a fejlesztés

A fejlődés támogatása. A gyermekek életkori és egyéni sajátosságait ismerve a felnőtt tudatosan megteremti azokat a feltételeket, amelyek a „fejlesztő” funkció gyakorlására,
működtetésére lehetőséget adnak. Olyan módon vesz részt a folyamatban, hogy a gyermek érdeklődése, aktivitása megjelenjen, hatékonyabb legyen

Játékfejlődés egy csecsemő első két évében

A játék a csecsemők és kisgyermekek számára örömet nyújtó tevékenység. Motivációja a belülről fakadó, spontán érdeklődés: a kíváncsiság készteti a gyermeket a játékra, a tevékenységre, a kutatásra. Ezáltal a valóság felfedezése, megismerése a játékon keresztül lehetséges.

Első év

A csecsemő már az első hónapokban is figyel a környezetében előforduló látni és hallani valókra. Édesanyjának az arca, hangja kelti fel leginkább érdeklődését. Mozgása kezdetben véletlenszerű, reflexes. A 2-3. Hónapban a véletlenszerűen látóterébe kerülő kezét, annak mozgását figyeli. Fokozatosan rájön arra, hogy mozgását irányítani tudja, a látás és a mozgás összehangolódik. A szenzomotoros koordináció kialakulása 4 hónapos kor körül megteremti a feltételét a manipuláció fejlődésének. A célbiztos nyúlás, fogás fejlődése sok-sok próbálkozás, gyakorlás eredménye. A manipuláció során a csecsemő megfogja, markolássza, tapogatja, szájába veszi a játéktárgyat, érzékletes tapasztalatokat szerez anyagáról, formájáról, nagyságáról. Ez a legegyszerűbb, legközvetlenebb formája a megismerésnek, az értelmi fejlődésnek. A próbálkozások során a kézmozgások egyre jobban hozzáidomulnak a játéktárgyak formájához.

A fejlődés előrehaladtával a két kéz koordinációja is kialakul, hiszen a csecsemő két kézzel fogja meg a tárgyakat, egyik kezéből a másikba átveszi azokat. Mivel a tárgyakkal sok féle cselekvést végez, kísérletezik, sokoldalúan ismerkedik meg velük. A különböző érzékletes tapasztalatok (pl. szín, forma, hang, keménység) egységes benyomássá állnak össze. A manipuláció során a gyakorlás öröme, valamint az „én csinálom öröme” jellemző. A csecsemő élvezi, hogy zajt tud kelteni, hogy az előidézett változás az ő cselekvésének az eredménye. Az érékelés, a mozgás, a figyelem, az érdeklődés fejlődésének eredményeként az egy tárggyal való tevékenykedés után megjelenik a két tárggyal való manipuláció. Eleinte mindkét kézben egy-egy tárgyat tart, egymással kapcsolatba hozza, pl. összeütögeti őket.

Fejlődnek a finom ujjmozgások. Összefüggéseket fedez fel a tárgyak között (pl. nagyság szerinti). A nagyobb üreges játékokba, mint pl. vödrök, tálak, kisebbeket tesz. Ezek véletlen próbálkozások hosszú során át alakulnak ki. Összehasonlít tárgyakat, egyforma részleteket fedez fel, pl. lyukakat, bemélyedéseket. A manipuláció fejlődésével egyre biztosabban kezeli a tárgyakat, ismételgeti a begyakorolt mozgássorokat és újakat is kipróbál, kísérletezik. Az első év vége felé a cselekvések egyre összetettebbé válnak, egyre több tárggyal tevékenykedik. Már nem csak az új cselekvésformák kidolgozása, próbálgatása, hanem a begyakoroltak célszerű alkalmazása is megfigyelhető.


Második év

Megjeleni a konstruálás kezdeti formája, az egymás mellé, egymásra rakosgatás, a ki-be pakolás, gyűjtögetés-borogatás. Ez jó alkalom a ágyak összehasonlítására, valamilyen szempont pl. szín, vagy forma szerinti válogatásra. Csak a piros kockákat gyűjti a tálba, vagy csak a dominókat. Az építés még nem előre eltervezett. A játéktárgyak és eszközök funkció szerinti használata egyre inkább jellemzővé válik. Ez jelzi az emlékezet fejlődését, hiszen felidézhetőek a korábban látott, kipróbált cselekvések. Így a játékban megjelennek a kisgyermek mindennapi életének eseménye, pl. eljátssza az evést, fürdést. A játék során begyakorolja, tökéletesíti az eszközök használatát. Az utánzás képességének fejlődése lehetővé teszi, hogy saját életének eseményei mellett, amelyeket felnőttel, illetve babával, macival is el tud játszani –eteti, takargatja, fésüli –a felnőttek tevékenységét is utánozza: főz, vásárol, autót vezet, szerel stb. Ezek a játékok a valóságban átélt feszültségek, frusztráció
k levezetésére is alkalmasak, hiszen a játékban az is lehetséges, amit kisgyermekként nem tehet meg, pl. vasalhat. Az események utánzása, újraélése örömet jelent a gyermekek számára.
A második életévben a nagymozgások fejlődése, az értelmi fejlődés, az önállósodás fejlődése eredményeként a kisgyermek egyre tágabb környezetével ismerkedhet meg. A szabadban a nagymozgásos játékok gyakorlására van lehetőség, szaladgálás, játékok tologatása, biciklizés és a homokkal való ismerkedés. A szobai játékok köre is tovább bővülhet, megismerkedik a
ceruzával, papírral, gyurmával, festékkel. A beszéd fejlődése lehetővé teszi, hogy cselekvéseket, eseményeket szavakkal jelezzen, így azokat már nem feltétlen kell eljátszani. A társakkal való kapcsolatfelvétel is lehetséges beszéd útján.

forrás: Korintus Mihályné Dr.: Játék a bölcsőben

A fejlesztő játékok pozitív hatása a babákra

Egy gyermek számára mindenből lehet játék és mindent képesek játékként felfogni. A fejlesztő játékok bármely fajtája pedig a lehető legpozitívabb hatással van az apróságokra. A fejlesztő játékok feltűnés nélkül, játszva oktatják a gyermekeket, segítve ezzel lelki szellemi fejlődésüket. Ma már számtalan formában találkozhatunk fejlesztő játékok egész tárházával, így mindenki megtalálhatja a magának és gyermekének legmegfelelőbb formáját az tanítás ezen formájának.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ujeletvitelblog.blog.hu/api/trackback/id/tr946948391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása